Peliala on sekin luova ala

Peliala on sekin luova ala

Luovat alat on määritelty eri tilanteissa eri tavalla, mutta jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen on päästy kauppa- ja teollisuusministeriön teettämän määritelmän mukaan. Se ei välttämättä ole täydellinen, mutta se kuitenkin antaa hyvin osviittaa siitä, mikä voi olla luovuutta. 

Osa ihmisistä haluaisi pitää kuitenkin pelialan erillään, sillä se käsitetään pelkästään ICT-alana. Pelejä eivät monet arvosta esim. taideteoksina samalla tavalla kuin elokuvia, vaikka jo monen vuosikymmenen ajan on todistettu, että pelit voivat olla luovia ja taiteellisia. Ne eivät ole yhtään sen vähempiarvoisempia siksi, että ne ovat erittäin suosittuja myös lasten ja nuorten keskuudessa - sekä niiden, jotka eivät yleensä taiteeseen koske. 

Luovaan alaan kuuluvat alat

Kauppa- ja teollisuusministeriön teettämän määritelmän mukaan luovia aloja ovat seuraavat: 

  • animaatiotuotanto
  • arkkitehtipalvelut
  • elokuva- ja tv-tuotanto
  • kuvataide ja taidegalleriat
  • käsityö
  • liikunta- ja elämyspalvelut
  • mainonta ja markkinointiviestintä
  • muotoilupalvelut
  • musiikki ja ohjelmapalvelut
  • peliala
  • radio- ja äänituotanto
  • taide- ja antiikkikauppa
  • tanssi ja teatteri
  • viestintäala

Alueellisessa kehittämisessä peliala on ykkösenä. Creative and Inclusive Finlandin selvityksen mukaan luovaa osaamista ja nuorten osallisuutta edistävissä alueellisissa rakennerahastohankkeissa (2014­–2016) kärkisijoilla on peliala, joka sai tuolloin suurimman osuuden rahoituksesta. Rahoituksen määrä oli tuolloin 4,4 miljoonaa euroa. Urheilu oli toisena ja oudosti musiikki, kuvataide sekä elokuva olivat viimeisenä. Jopa muotoilu- ja kirjapainohankkeet menivät niiden edelle. 

Viihdyttävää taidetta tai taiteellista viihdettä

Siltikin on vaikeaa saada osa ihmisistä ymmärtämään, mikä on taidetta pelissä ja miten se eroaa viihteestä. Ja tarvitseeko sen erota? Eikö taide voi olla viihdyttävää tai viihde taiteellista. Ruotsalainen verkossa pelattavien rahapelien valmistaja Play’n GO on jo pitkään yhdistellyt kulttuuria ja taidetta peleihinsä, sillä se tekee musiikkiaiheisia peliautomaatteja verkkoon. 

Usein teemoissa toistuvat metallibändit. Metallimusiikki on  - halusitte tai ette - osa luovaa alaa. Se voi olla myös taidetta. Samainen pelivalmistaja on tunnettu myös graafisesti korkealaatuisista peleistään ja peligrafiikka on sekin luovaa jo lähtökohtaisesti. Esimerkkinä toimikoon vaikkapa Suomessakin suositusta japanilaisesta manga- ja animekulttuurista ammentanut -peliautomaatti. Kauniin grafiikan ohella peliä säestää taidokkaasti sävelletty futuristinen musiikki. Kuka on oikea ihminen sanomaan, että tällainen teos ei kuulu luovaan alaan? 

Loppusanat

Sinällään tiettyjen luovien alojen dissaaminen ei ole mitään uutta. Väistyvät tekijät moittivat kaikkea uutta, mutta dissaamiseen saattaa liittyä myös pelko. Kun uudet tuulet puhaltavat, voivat perinteisten luovien alojen tekijät olla hätää kärsimässä. Kaikkien tulisi kuitenkin ymmärtää, että luovilla aloilla on mahdollista puhaltaa yhteen hiileen. Siksi perinteisen kuvataiteen tekijätkin voisivat olla mukana luomassa graafisesti korkeatasoisia pelejä eri tarkoituksiin.